پایگاه بسیج شهید سیّاح

شهرستان درگز - کارگروه فرهنگی

پایگاه بسیج شهید سیّاح

شهرستان درگز

شهید محمدحسین سیاح فرمانده گردان زرهی لشکر 5 نصر

پایگاه بسیج شهید سیّاح
این تارنما متعلق است به پایگاه بسیج شهید سیّاح شهرستان درگز مسجد امام علی علیه السلام ... کارگروه فرهنگی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات





نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات
  • ۱ آذر ۹۴، ۲۰:۲۰ - الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
    آفرین

۲۶ اسفند ۹۳ ، ۱۸:۴۹

مطالب نشریه راه روشن :: شماره 1

بسم الله الرحمن الرحیم


مطالب نشریه راه روشن
شماره 1

  • سخن سردبیر
  • سبک زندگی چیست؟
  • بخشی از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا 
  • دستاوردهای دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • پزشکی سنتی اسلامی
  • آیا می‌دانید
  • وصیت‌نامه سردار شهید محمدحسین سیاح
  • مصاحبه
  • داستانک
  • خاطره جالب شهید
  • مسابقه
  • جدول سودوکو
 
بازدید در ادامه مطلب

سخن سردبیر:

باتوجه به خالی بودن یک منبع مناسب اطلاع رسانی درسطح مسجد و محله تصمیم بر آن گرفتیم با همکاری تمامی بسیجیان پایگاه شـهید سیــاح فـصـل نامه راه روشنکه اکنون در دستان شماست را تنظیم نموده و به چاپ برسانیم. هدف این نشریه ان شاءالله بالا بردن اطلاعات و به اندازه حتی خردلی تاثیر گذاری درخوانندگان آن است. امیدواریم این هدف با عنایت باری تعالی محقق گردد.

 

 

سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی به پوسته‌ی ظاهری رفتارهای فرد گفته می‌شود ؛ سبک زندگی با فرهنگ و اخلاق فرق دارد ، اما شکل و شیوه‌ی بروز رفتارهای ظاهری را شامل می‌شود . سبک زندگی به مجموعه‌ی کلی از عادت‌های افراد توجه دارد که این نوع عادت‌ها را بر مبنای سلیقه  یا رسم جامعه یا عقیده‌ای که دارند ، تنظیم کرده‌اند . اصولاً انسان‌هامی‌توانند سبک زندگی خود را انتخاب ، مدیریت و تغییر دهند ، ولی چون تبدیل به عادت می‌شود و کمی هم خوشایند است ، توجهی به آن ندارند .

اهمیت سبک زندگی

برای فهم اینکه چقدر سبک زندگی برای ما باید مهم باشد می‌توان به نظر دین در این ‌باره اشاره کرد .(لطفاً کمی تفکر کنیم) چرا باید دین ما به کوچک‌ترین رفتارهای ظاهری حساس باشد و در هرلحظه از شرایط مختلف زمانی و مکانی ، حُکم مخصوصی صادر کند. از گرفتن ناخن در کدام روز هفته تا چگونگی نشستن دور سفره ، چگونگی بیرون آمدن از منزل و داخل شدن به مسجد توجه دارد. شرایط رفتاری مخصوص برای فرد در جایگاه‌های مشخص مثل پیاده ، سواره، خوابیده ، یا رفتارهای یک مسئول ، برخورد با دوست ، خانواده ، پدر و مادر و غیره می پردازد .

رفتار ظاهری برای گفتن یک کلمه از دید قرآن آن‌قدر حساس بود که برای آن اولین خطاب (یا أَیُّهَا الَّذین‏ آمَنُوا) در مورد یک امر سبک گفتاری در سبک زندگی بوده است . در سوره بقره آیه 104 چون‌که یهودیان برداشت خود را از (راعنا) خطاب به پیامبر تمسخر ایشان می‌دانستند ، خداوند به جامعه‌ی اسلامی دستور داد خطاب(راعنا) به (انظرنا) تغییر کند.

اهمیت سبک زندگی در نهج‌البلاغه به‌قدری بوده است که حضرت علی(ع) در خطبه 193 همام ، اولین صفات متقین را درباره صفات ظاهری و رفتاری ایشان قرار داده اند، افراد باتقوا کسانی اند که:اول(مَنْطِقُهُمُ الصَّوَاب‏)  صحبت کردنشان درست و بجاست. دوم(مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَاد) لباس پوشیدنشان میانه است. سوم(مَشْیُهُمُ التَّوَاضُع‏) متواضعانه رفتار می‌کنند. چهارم(غَضُّوا أَبْصَارَهُم‏) چشمانشان را می‌بندند و گوش‌هایشان بر مطالب مفید شنواست و حالشان در خوشی و مصیبت یکسان است.(بعداً به رابطه ی حال و افکار با سبک زندگی می‌پردازیم ان شاءالله)

سبک زندگی وارداتی

بسیار رایج است که می‌دانیم آمریکا به‌ وسیله‌یرسانه‌ها و دستگاه هالیوود درحال‌توسعه و صادرات سبک زندگی است. اصلاً مگر چه اهمیتی دارد که به نشر سبک زندگی پرداخته شود؟ چرا این‌قدر هزینه‌های سنگین باید صورت گیرد تا به ساده‌ترین وجه ممکن جوان و نوجوان ما محصولات ضد فرهنگی غرب را استفاده کنند؟  جواب در یـک جمـــله خلاصه می‌شود. مردم با سبک زندگی مدیریت می‌شوند. نه ‌فقط ظاهر آن‌ها بلکه نوع تفکر و نوع سلیقه‌ها و دوست‌داشتنی‌ها را می‌توان با تعیین سبک زندگی تغییر داد. مفاهیم سبک زندگی غربی در موارد قابل انتخاب و بسیار رنگ و لعاب‌دار تزیین‌شده‌اند ، با ایجاد علاقه و توجیه همگانی بودنشان مردم را اسیر خود می‌کنند.

   ما نباید سبک زندگی خود را از دشمنان بگیریم. در روایتی از امام صادق(ع) نقل‌شده است که فرمودند: (کَفَى الْمُؤْمِنَ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَى عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ؛ صفات الشیعه/37) ((این نصرت خدا برای بندگان خوبش کافی است که ببینند دشمن خدا، گناه می‌کند.)) ادامه دارد...      گردآوری: سجاد اسماعیلی

 

 

بخشی از نامهمقام معظم رهبری به جوانان اروپا

خواسته‌ی (دوم)  من این است که در واکنش به سیل پیش‌داوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید  شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء می‌کند که لااقل بدانید آنچه شمارا از آن می‌گریزانند و می‌ترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد.

 من اصرار نمی‌کنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به‌عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن(ص)  آشنا شوید.

 من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون  خود  مستقیماً  به  قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (ص) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به‌جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که  همین اسلام،  چگونه و  بر  مبنای  چه ارزش‌هایی طیّ قرون متمادی، بزرگ‌ترین تمدّن علمی  و  فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟

 

دستاوردهای دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سلاحی ساخته که کالیبرش همان کالیبر مشهور ناتو یا همان کالیبری است که بیشتر اسلحه‌ی روز دنیا از آن استفاده می‌کنند، سلاحی که در آینده قرار است به‌عنوان سلاح سازمانی نیروی زمینی سپاه نیز باشد.

با توجه به گزارش سازمان جهاد خودکفایی سپاه سلاح فاتح یک سلاح انفرادی و باقابلیت‌های متعدد است که در ششم مهرماه سال جاری توسط  سردار پاک پور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی و آزمون میدانی شد.

این سلاح باقابلیت‌هایی که دارد، یک سلاح مدرن و دقیق به‌حساب آمده و  جزو سلاح‌های روز دنیا به‌حساب می‌آید . این سلاح، قابلیت انجام تک تیراندازی و رگبار را داشته و از گلوله‌هایی با کالیبر5.56 بهره می‌برد.

کالیبرهای 5.56 به کالیبرهای ناتو مشهور هستند به‌طوری‌که طبق روایت مشهور، این گلوله‌ها پس از رسیدن به هدف، در یک‌فاصله مشخص، مرمی‌هایشان از هم متلاشی‌شده و همچون ترکش ،

تعداد زیادی گلوله بسیار کوچک به‌سوی هدف حرکت می‌کند.

در چنین حالتی، اگر یک گلوله کالیبر ناتو به بدن یک انسان برخورد کند، باعث آسیب بسیار خطرناک‌تری از اصابت اصل گلوله‌های دیگر می‌شود. کارشناسان نظامی، گلوله‌های کالیبر 5.56 مشهور به کالیبر ناتو را حتی از گلوله‌های 7.62که آن‌ها هم به کالیبر ناتو مشهورند ولی بزرگ‌تر هستند، خطرناک‌تر می‌دانند. در نگاه دیگر به این نوع کالیبرها، به دلیل کوچکی گلوله و مرمی و به‌تبع آن کوچکی لوله اسلحه، اولاً قابلیت حمل‌ونقل سلاح بسیار راحت‌تر شده و ثانیاً، گاز ناشی از احتراق چاشنی و شلیک گلوله، پس رانش کمتری یا به‌اصطلاح عقب‌نشینی کمتری هم در پی خواهد داشت و این خود در تک تیراندازی و یا شلیک رگباری، امری بسیار مهم برای دقت و سرعت عمل در هدف‌گیری محسوب می‌شود .نکته دیگر اینکه معمولاً گلوله‌های کالیبر 5.56 یا همان کالیبر ناتو، به دلیل نوع کارکردشان، معمولاً بیش از 300 متر قدرت اثرگذاری ندارند و از طرفی به دلیل اینکه دید یک سرباز هم حدود 300 متر است، این کالیبر و اسلحه‌ای با این کالیبر،  سلاح‌های مناسبی در جنگ و میدان نبرد محسوب می‌شوند.

 اسلحه انفرادی فاتح متعلق به سپاه حالا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سلاحی ساخته که کالیبرش همان کالیبر مشهور ناتو یا همان کالیبری است که بیشتر سلاح‌های روز دنیا از آن استفاده می‌کنند، سلاحی . که در آینده قرار است به‌عنوان سلاح سازمانی نیروی زمینی سپاه نیز باشد.

گردآوری: امین جعفریان

 

پزشکی سنتی اسلامی

انار:

در قرآن مجید نام میوه انار سه بار در آیات 99 و 141 از سوره انعام و آیه 68 از سوره الرحمن آمده است. میوه انار همواره از زمان‌های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موردتوجه پزشکان بوده است. ابوعلی سینا پزشک بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود در مورد انار آورده است که انار از میوه‌هایی است که تمام قسمت‌های آن خواص دارویی دارد، گل انار خون‌ریزی را بند می‌آورد و لثه‌ها را تقویت می‌کند. پودر انار زخم‌های کهنه و مزمن را معالجه می‌کند و پوست درخت انار برای معالجه التهاب کبد، سرفه و زخم مفید است. امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام‌شده که مؤید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌هاست و از سوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می‌شود. مصرف این میوه بدن را در مقابل بسیاری از عوامل بیماری‌زا مقاوم می‌کند ، به کاهش فشارخون کمک می‌کند و برای بیماران قلبی بسیار مفید است،‌ توصیه می‌شود انار به دلیل ترکیبات روغنی که دارد با هسته جویده شود.گل، برگ، پوست درخت و دانه‌های این میوه سرشار از خاصیت است؛ پوست خشک و پودر شده آن، از ورم، التهاب، اسهال خون‌ریزی پیشگیری می‌کند. امام علی(ع) فرموده‌اند: به کودکان خود انار بخورانید زیرا قدرت تکلم آن‌ها را سرعت می‌بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده است که انار را با پیه آن (پوست زرد و ضخیمی که روی دانه‌های انار قرار دارد) بخورید. از پیامبر اکرم(ص) نیز نقل‌شده است که، انار شیرین بخورید چراکه دانه‌ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد.

عوامل سلامت در نگاه معصومان:

رسول خدا(ص)می‌فرماید: خدای بی‌شریک ، با صدقه از بیماری و درد جلوگیری می‌کند ؛ همچنین می‌فرماید: با دست‌های چرب آلوده نخوابید اگر کسی چنین کرد دچار اختلال شیطانی شد کسی را جز خود ملامت سرزنش نکند و نیز می‌فرماید: کم خوری ریشه همه درمان‌هاست. امیرمؤمنان(ع) میفرماید:کم خوری مانع بسیاری از بیماری‌های جسمی است؛ همچنین می‌فرماید:خود را از سرمای آغازین(فصل پاییز)محافظت کنید؛ولی سرمای پایانی(یعنی آغاز فصل بهار)را دریابید، چراکه با تن‌ها همان کند که با درختان کند؛ سرمای آغازین برگ‌سوز سرمای پایانی برگ ساز است. منبع:کتاب مفاتیح الحیاة آیت اللهجوادی آملی

گردآوری: حسین آماده

 

آیا می‌دانید ...

آیا می‌دانید ایران به20 کشور تسلیحات نظامی صادرمی کند......؟

آیا می‌دانید آدامس توسط یک فرمانده جنگی اختراع شد......؟

آیا می‌دانید عمومی‌ترین نام در دنیا محَمد(ص)است......؟

آیا می‌دانید رشد تعداد ماشین‌ها در جهان 3 برابر رشد جمعیت انسانهاست؟

 

آیا می‌دانید  تنـها موجودی که می‌تواند ‌به پشت بخوابد انسان است.......؟

 

آیا می‌دانید یک گرم سم مار میتواند150 نفر را بکشد......؟

 

آیا می‌دانید عقرب می‌تواند بدون غذا 3 سال زندگی کند......؟

 

آیا می‌دانید اسم قاره‌ها با همان حرفی که آغاز می‌شود پایان می‌یابد....؟

 

آیا می‌دانید مروارید درون سرکه ذوب می‌شود؟

*  امیررضا محمودی

 وصیت‌نامه سردار شهید محمدحسین سیاح

فرمانده گردان زرهی لشکر 5 نصر (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)

یکم فروردین‌ماه سال 1343 شهادت:63/12/23

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی و با درود به ارواح پاک شهیدان راه حق و آزادی به‌ویژه سرور شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با درود به‌تمامی امت قهرمان و شهیدپرور ایران ...و لا تحسین الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‌اند بلکه زنده به حیات ابدی شدند و در نزد خدا متنعم خواهند بود....... ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین.......ای مردم ای امت  و ای ملت آگاه باشید از تفرقه بپرهیزید و همیشه فرمان امام خمینی را برای خود ملاک قرار دهید و بدانید که اسلام ناطق حسین زمان همین خمینی است از او پیروی کنید مبادا مانند اهل کوفه امام را تنها بگذارید که امام لب به شکایت بگشاید به خدا این قلب تپنده شماست پس‌دست به دعا بردارید و فریاد زنید خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار از عمر ما بکاه و بر عمر او بیفزا .........مادرم هر وقت خواستی برایم گریه کنی به یاد علی‌اکبر حسین و 72 تن دیگر از یاران اباعبدالله الحسین (ع) گریه کن. برقرار باد پرچم خونین الله اکبر در سرتاسر گیتی خدایا خدایا تو را به جان مهدی تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار . اگر به شهادت رسیدم مرا کنار هم‌رزمانم دولتیان و بوریا و جعفر زاده به خاک بسپارید.

محمدحسین سیاح

60/12/6

تهیه و تنظیم : مجید اسماعیلی

 

مصاحبه

 

در مصاحبه این شماره به سراغ یکی از اعضای هیئت‌امناء مسجد امام علی (ع) رفتیم.

نام ونام خانوادگی: غلامرضا عالی.  فرزند:   محمد

تاریخ تولد:1337

سلام. در ابتدا لطفاً مختصری از زندگی خود را شرح دهید؟من در سال 1337 در روستای یاقول به دنیا آمدم. دوره ابتدایی را در روستا و دبیرستان را در درگز گذراندم و با شروع انقلاب اسلامی در سال 1358به خدمت سربازی رفتم که معاف دائم در زمان صلح شدم. با شروع جنگ تحمیلی و تجاوز نیروهای بعثی عراق به کشور عزیزمان کسانی را که معاف دائم در زمان صلح بودند برای سربازی خواستند و من هم سپاه را برای خدمت انتخاب کردم و به‌عنوان کادر رسمی استخدام شدم .

 تا سال1360 آموزش‌دیده و در اواخر سال هم به جبهه‌ها اعزام شدم و در مرحله دوم عملیات فتح المبین در منطقه عمومی ”عین خوش“ مجروح شدم و به اسارت بعثی‌های عراقی درآمدم. مجروحیت: از ناحیه پا مدت اسارت دو سال. و در 9 بهمن‌ماه سال 1362هم آزاد شدم و بعد از آزادی مشغول کار در قسمت تعاون (ایثارگران) سپاه شهرستان درگز شدم. در سال 1369 از طریق سپاه مأمور به بنیاد جانبازان شدم و تا سال 1378 در آنجا فعالیت داشتم و در سال 1378 از طریق سپاه بازنشسته شدم.در چه سالی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟در سال1359 و 5 فرزند دارم.  مختصری درباره وضعیت کنونی مسجد توضیح بدید لطفاً. الآن حدوداً 80% کارهای مسجد اتمام یافته است و3 سال است که از محدوده‌ی اصلی مسجد استفاده می‌کنیم، کارهای نازک‌کاری باقی‌مانده است که آن هم بستگی به کمک‌های مردمی دارد در تلاشیم که از بانک انصار تسهیلات بگیریم تا در صورت موافقت آشپزخانه و بعد سرویس بهداشتی را به اتمام برسانیم سپس بقیه بخش‌ها مثل  محراب و کتیبه‌ها و گلدسته‌ها در جلوی در ورودی انشاالله  در اولویت‌های بعدی قرار دارند. به لطف خدا توانستیم با همکاری بانک انصار 3 مرحله و هر مرحله 10 میلیون تومان وام بگیریم. در یک سال قسط‌ها یکی شدند و مبلغ قسط هم به حدود 680 هزار تومان رسید و با عنایت خدا و قرار دادن محبت مسجد در دل مردم خداروشکر هیچ ماهی نشد که قسط مسجد به تأخیر بیفتد. در چه سالی قرار است ساخت مسجد ان شاء الله به اتمام برسد؟زمانی نمی‌توان برای اتمام کار پیش‌بینی کرد. چون اعتبار خاصی وجود ندارد. تابه‌حال 90% هزینه‌های مسجد کمک‌های مردمی بوده و با پیگیری‌های اهالی مسجد و هیئت‌امنای مسجد که همه اداری بودند به‌دست‌آمده است.

خب،چند تا کلمه میگم اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد در حد یک جمله بگویید؟

دفاع مقدس؛ سرفرازی ملت ایران.

سیاست؛سیاست ما عین دین دیانت ماست.(شهید مدرس)

قهرمان زندگی؛ کسی قهرمان زندگی است که بر نفس خود غالب شود.

بهترین مسئولیت؛خدمت کردن.

شهید؛شهید(اندکی با مکث) نظر می‌کند به وجه الله . بچه‌های پایگاه و بسیج؛(کمی لبخند) صادق‌ترین نیروهای مردمی.

زیباترین یا خاطره‌انگیزترین جمله‌ای که شنیدید؟خبر آزادی‌ام از اسارت.

با توجه به ایام دهه فجر یک جمله درباره انقلاب هم بگویید؛انقلاب ما انفجار نور بود.

اگر برگردید به دوران کودکی دوباره همین مسیری را که طی کردید را خواهید کرد؟چرا؟بله....... برای این‌که تمام  زندگی‌ام لطف خدا بوده حتی در تمام دوران اسارتم اگر لطف خدا شامل حال من نمی‌شد الآن جنازه من هم بر‌نمی‌گشت.

خب.ممنون....

یک دعا هم برایمان بفرمایید.خدایا... ما را آنی و کمتر از آنی به خودمان وا‌مگذار.

خبرنگاران: امین جعفریان و مصطفی خاکشور

 داستانک

 

قرآن:

مردی بود قرآن می‌خواند و از معنی قرآن هیچی نمی‌فهمید ، پس پسر کوچکش از پدرش پرسید: چه فایده‌ای دارد قرآن می‌خوانی بدون اینکه معنی آن را بفهمی؟پدر گفت: پسرم سبدی  بگیر و از آب دریا پر کن و برایم بیاور.

پسر به پدرش گفت غیرممکن است که آب در سبد باقی بماند.پدر گفت: امتحان کن پسرم. پسر سبدی که در آن زغال می‌گذاشتند گرفت و رفت به‌طرف دریا و امتحان کرد سبد را زیرآب زد و به‌سرعت به‌طرف پدرش دوید ولی همه آب‌ها از سبد ریخت و هیچ آبی در سبد باقی نماند.

پس به پدرش گفت که هیچ فایده‌ای ندارد.پدرش گفت دوباره امتحان کن پسرم. سپس دوباره امتحان کرد ولی موفق نشد که آب را برای پدر بیاورد.برای بار سوم و چهارم هم امتحان کرد تا اینکه خسته شد و به پدرش گفت که غیرممکن است...

سپس پدر به پسرش گفت: سبد قبلاً چطور بود؟ اینجا بود که پسر متوجه شد. به پدرش گفت بله قبلاً سبد از باقیمانده‌های زغال  کثیف و سیاه بود ولی الآن سبد پاک و تمیز شده است.سپس پدر به پسرش گفت این حداقل کاری است که قرآن برای قلبت انجام می‌دهد. پس دنیا و کارهای آن قلبت را از کثافت‌ها پر می‌کند و خواندن قرآن همچون آب دریا سینه‌ات را پاک می‌کند اگرچه هیچی از آن حفظ نباشی و معنی‌اش را نفهمی...

معجزه:

دختر کوچولوی هفت‌ ساله، از خواب که بیدار شد شنید پدر و مادرش آهسته درباره برادر چهارساله‌اش صحبت می‌کنند. داداشش حسابی رنجور و بیمار بود و روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شد. والدینش هم نمی‌توانستند هزینه‌های سنگین درمانش رو تأمین کنند. گوش هاشو تیز کرد تا ببینه چی می‌گن؟ پدر گفت: هزینه جراحی مغزش خیلی می‌شه و ما نمی‌تونیم این پول رو بدیم. مادرش اشک‌ریزان گفت: ولی تومور توی سرش هرروز داره بزرگ‌تر می‌شه. من طاقت این‌همه رنج کشیدنش رو ندارم. اگه کاری نکنیم می‌میره. پدر جواب داد: آره آره می‌دونم. حالا فقط یه معجزه می‌تونه نجاتش بده. فرشته کوچولو رفت سراغ قلکش و پول خرد هاشو ریخت روی زمین. به خودش  گفت خدای من چقدر زیاد! حتماً می‌شه با این‌ها یک معجزه خرید ! سکه هارو ریخت توی جیبش و رفت سمت داروخونه ! توی داروخونه هر چی پشت پیشخوان منتظر موند حتی کسی نگاهش هم نکرد. چند باری سرفه کرد با پاهاش صدا درآورد، ولی انگارنه‌انگار ! بالاخره با یه سکه به شیشه پیشخوان زد با صدایی بلند گفت ببخشید. چی می‌خوای کوچولو؟ یه معجزه لطفاً ! معجزه می‌خوای واسه چی عزیزم!؟ یه چیزی هرروز توی سر داداش کوچیکم گنده‌تر می‌شه و بابام می‌گفت فقط معجزه می‌تونه نجاتش بده، منم پول هامو آوردم تا او نو براش بخرم. عزیزم ببخش که نمی‌تونم کمکت کنم ، ما اینجا معجزه نمی‌فروشیم. چشم‌های دخترک پر از اشک شد و گفت: ولی اون داره می‌میره تو رو خدا یه معجزه بهم بدید. ناگهان دستی موهای دختر کوچولو رو نوازش کرد و گفت: ببینم چقدر پول داری؟ پول هارو شمرد و گفت: خدای من عالیه درست به ‌اندازه خرید یه معجزه برای داداش کوچولوت ! بعد هم گرم و صمیمی دست دخترک روگرفت و گفت منو ببر خونه تون تا ببینم می‌تونم واسه داداشت معجزه تهیه کنم؟! اون مرد فوق  تخصص جراحی مغز بود که اون روز برای سر زدن به برادرش به داروخونه اومده بود. دو روز بعد عمل بدون هیچ پرداخت اضافه‌ای انجام شد. هزینه عمل مقداری پول خرد بود و ایمان کودک! مدتی بعد هم پسرک صحیح و سالم به خانه بازگشت.

من و تو هم می‌توانیم معجزه بخریم، معجزه بفروشیم، معجزه کنیم. اگر تنها به یاد داشته باشیم که انسانیم و خدایی هم هست.    

¨ میلاد خوش‌ظاهر

 

خاطره جالب شهید........

 یک روز که فرماندهان ارتش، در یک قرارگاه نظامی برای طراحی یک عملیات، همه جمع شده بودند، حاج همت هم از راه رسید، امیر عقیلی، سرتیپ دوم ستاد »لشکر ۳۰ پیاده گرگان«، حاجی را بغل کرد و کنارش نشست، امیر عقیلی به حاج همت گفت: »حاجی ! یک سؤال دارم، یک دلخوری خیلی زیاد، من از شما دلخورم.«

حاج همت گفت: »خیر باشد! بفرمائید! چه دلخوری؟«

امیر عقیلی گفت: »حاجی ! شما هر وقت از کنار پاسگاه‌های ارتش، از کنار ما که رد می‌شوی، یکدست تکان می‌دهی و با سرعت رد می‌شوی. اما حاجی جان، من به قربانت بروم، شما از کنار بسیجی‌های خودتان که رد می‌شوی، هنوز یک کیلومتر مانده، چراغ می دی، بوق می‌زنی، آرام‌آرام سرعت ماشینت را کم می‌کنی، بیست متر مانده به دژبانی بسیجی‌ها، با لبخند از ماشین پیاده می‌شوی،دوباره باز دستی تکان می‌دهی، سوار می‌شوی و می‌روی. رد می‌شی اصلاً مارو تحویل نمی‌گیری حاجی، حاجی به خدا ما هم دل داریم.«

حاج همت این‌ها را که از امیر عقیلی شنید، دستی به سر امیر کشید و خندید و گفت: »برادر من! اصل ماجرا این است که از کنار پاسگاه‌های شما که رد می‌شوم، این دژبان‌های شما هرکدام چند ماه آموزش تخصصی می‌بینند که اگر یک ماشین از دژبانی ارتشی‌ها رد شد، مشکوک بشوند؛ از دور بهش علامت می‌دهند، آروم آروم دست تکان می‌دهند، اگه طرف سرعتش زیاد بشه، اول علامت خطر می‌دهند، بعد ایست می‌دهند، بعد تیر هوایی می زنند، آخر کار اگر خواست بدون توجه دژبانی رد بشود به لاستیک ماشین تیر میزنند.

ولی این بسیجی‌هایی که تو میگی، من یک کیلومتر مانده  بهشان مرتب چراغ میدم، سرعتم رو کم می‌کنم، هنوز بیست متر مانده پیاده می‌شوم و یکدستی تکان می‌دهم و دوباره می‌خندم و سوار می‌شوم و باز آرام از کنارشان رد می‌شوم. آخر این بسیجی‌ها مشکوک بشوند. اول رگبار می‌بندند. بعد تازه یادشان میاد که باید ایست بدهند.

یک خشاب و خالی می‌کنند، بابای صاحب بچه را درمی‌آورند، بعد چند تا تیر هوایی شلیک می‌کنند و  آخر که فاتحه طرف خوانده شد، داد می‌زنند ایست.«

این را که حاجی گفت، قرارگاه از خنده منفجر شد .

 

مسابقه

 در کدام یک از سوره های زیر از ادب واخلاق سخن گفته شده است؟

1)مجادله 2)حجرات  3)مائده 4)شوری

علاقه مندان جهت شرکت در مسابقه راه روشن می توانند فقط شماره گزینه مورد نظر را به شماره ی 09013183519ارسال نمایند.به تعدادی از کسانی که پاسخ صحیح را داده باشند به قید قرعه از طرف پایگاه شهید سیاح جوایزی اهدا خواهد شد.همچنین خوانندگان این شماره از نشریه می توانند نظرات خود را در هر یک از موضوعات نشریه به صورت پیامکی به همین شماره و پست الکترونیک (ایمیل) shahid.sayyah@Chmail.irارسال نمایند.

 

جدول سودوکو

 *    امیرحسین اسماعیلی

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی